A többsávos körforgalom problémája
Bár a bekanyarodás
előtti besorolás szabályát valamennyi úton megpróbáljuk helyesen
értelmezni és alkalmazni,
a körforgalomban mégis sokan más elhelyezkedési megoldásra gondolnak.
Holott jobbra kanyarodás előtt mindig az úttest jobb szélére kell
besorolni.
Így a
körforgalmú út elhagyását is csak a jobb szélső sávból lehet megejteni!
A képen a sárga jármű behajt a körforgalom belső
sávjába, majd mivel úgy érzékeli, hogy az út, amelyik felöl érkezik,
szemben folytatódik tovább ezért a belső sávba maradva onnan akarja
elhagyni a kereszteződést.
A szélső sávban érkező zöld jármű - amelynek joga
van akár több kört is megtenni a körforgalomban -
nem kíván csak a harmadik letérőn kihajtani. Így ennek a helyzetnek
komoly baleste lehet a következménye!
A
helyes közlekedést ezen az ábrán a kék jármű mutatja be.
A kihajtás előtt kellő időben végrehajtja a sávváltoztatást, és így már
szabályosan,
a jobb szélső sávból tudja elhagyni a körforgalmat.
Sajnos az
utóbbi időben egy másik problémából adódóan is rengeteg
koccanásos baleset történik a többsávos körforgalmakban.
A behajtásnál,
bár az elsőbbségadás kötelező tábla a teljes útra érvényes,
a behajtó jármű csak arra figyel, hogy a körforgalom szélső
sávja legyen szabad. Ugyanakkor az előbb említett módon a
belső sávból érkező jármű kisorol a szélső sávba.
Így a jó
tanácsunk az, hogy a behajtásnál csak akkor legyünk
biztosak,
ha a körforgalom sávjai balról üresek! Egy ilyen jellegű
ütközésnél ugyanis
az elsőbbségadás tábla miatt a behajtó lesz a felelős
a sávot változtatóval szemben! |
 |
|